To, czy dane wydarzenie ma szanse się udać, zależy od szeregu czynników. Największą odpowiedzialność za powodzenie imprezy bierze na siebie tzw. event manager. To organizator, który zajmuje się m.in. ustalaniem szczegółowego planu przedsięwzięcia, wyznaczaniem konkretnych zadań oraz przydzielaniem ich współpracownikom. Organizacja imprez firmowych i odpowiedzialność za ich powodzenie to jego zadanie. To także on sprawdza, co i jak zostało zrobione – dokładnie analizuje efekty działań swojego zespołu. Przyjrzymy się dzisiaj tej profesji oraz związanym z nią obowiązkom.
Kim jest event manager?
Znaczna część ludzi nie zna samej nazwy zawodu, ale mniej więcej orientuje się, jak wiele przygotowań wymaga jakakolwiek impreza. Im większa, tym więcej trzeba na nią poświęcić starań, czasu oraz nakładów finansowych. Profesjonalny event manager zajmuje się kompleksową organizacją konferencji naukowych, spotkań firmowych, jubileuszy, koncertów, pikników miejskich etc. – długo można by wymieniać tego typu wydarzenia. W zakres jego obowiązków wchodzi szeroko rozumiana logistyka. Zanim bankiet czy zjazd integracyjny dojdzie do skutku, specjalista musi opracować po kolei wszystkie punkty planu, a następnie konsekwentnie je realizować. Dzięki skrupulatności będzie miał pod kontrolą proces przygotowań do imprezy.
Nie będzie przesadą nazwanie tego rodzaju pracownika człowiekiem-orkiestrą. To na jego barkach ciąży odpowiedzialność za poprawny przebieg wydarzenia. On musi zadbać o każdy aspekt, egzekwując efekty działań firm, z którymi podejmuje współpracę.
Jeśli szukasz agencji eventowej w Warszawie i doświadczonych event managerów, którzy zapewnią profesjonalne wsparcie dla Twojego eventu – zapraszamy do kontaktu z nasza agencją.
Obowiązki event managera
Warto podkreślić, że w pracy specjalisty mogą pojawiać się przeróżne zadania. To, co przyjdzie mu realizować, w dużej mierze będzie uzależnione od konkretnego przedsiębiorstwa, które go zatrudnia. Przykładowo, niektóre marki oczekują, że event manager zajmie się obsługą techniczną imprez. Obowiązki mogą obejmować zarówno kompleksową obsługę wydarzenia, jak i zarządzanie procesem prac.
Niezależnie od zakresu działań, organizator wydarzeń musi śledzić na bieżąco najnowsze trendy. W tym sektorze nowinki pojawiają się błyskawicznie – a jeszcze szybciej odchodzą w niebyt. Zwykle to on nawiązuje kontakt z obiektami oferującymi przestrzenie eventowe do wynajęcia. Musi więc doskonale wiedzieć, który z nich będzie idealny na zjazd absolwentów, konferencję albo firmowy bankiet. Kiedy otrzyma zadanie wyszukania najlepszego miejsca na organizację danego przedsięwzięcia, powinien wytypować takie, które przypadnie do gustu zleceniodawcy. Co to dokładnie oznacza? Między innymi, będzie znajdować się w dobrej lokalizacji, mieć niezbędne (dla danej imprezy) wyposażenie, optymalny metraż pomieszczeń (np. sali konferencyjnej), a także wpasowywać się w oczekiwania finansowe (planowany budżet).
Nasi event managerowie pomogą w organizacji konferencji i szkoleń, bankietu czy wyjazdu integracyjnego.
Idealne cechy profesjonalnego event managera
Jak widać, tego rodzaju profesja nie nadaje się dla każdego. Może ją wykonywać człowiek odpowiedzialny, solidny oraz rzetelny. Mówiąc kolokwialnie, multitasking (wielozadaniowość) powinien mieć w małym palcu. Bardzo często zdarzy się sytuacja, gdy będzie musiał jednocześnie załatwiać kilka spraw, z których każda będzie wymagała indywidualnego podejścia. Co za tym idzie, profesjonalny event manager musi być otwarty oraz kontaktowy, ponieważ znaczną część czasu w pracy poświęca na rozmowy (w tym negocjacje). Powinien wykazywać się kreatywnością oraz pomysłowością, a także nie tracić głowy, kiedy pojawi się niespodziewana komplikacja. Niezmiernie istotna cecha charakteru, która przydaje się w tym zawodzie, to czujność. Specjalista musi nieustannie kontrolować przebieg wydarzenia, inaczej coś może mu umknąć, a przez to zakłócić imprezę. Przykładowo, spóźni się catering, będą problemy z obsługą sprzętu multimedialnego albo gość honorowy nie dojedzie na czas.
Korzystając z okazji, pragniemy zaznaczyć, że w agencji Dontero pracują tacy właśnie ludzie. Nie boją się wyzwań, a wyszukanie najlepszych rozwiązań ułatwia im posiadane doświadczenie. Zawsze mają w zanadrzu plan awaryjny, co gwarantuje, że impreza będzie udana.
Na jakie zarobki może liczyć event manager?
Jak już padło wyżej, obowiązki tego rodzaju specjalisty mogą być bardzo różne. Tym samym widełki kwot wypłaty będą szeroko rozłożone – mogą oscylować wokół kilku lub kilkunastu tysięcy zł brutto. Jej wysokość zależy m.in. od wielkości firmy, która podejmuje współpracę z profesjonalnym organizatorem imprez. Małe rodzinne przedsiębiorstwo z pewnością nie będzie w stanie zaoferować mu tyle, co międzynarodowa korporacja, która dysponuje oddziałami w różnych krajach oraz ma olbrzymie obroty. Niemniej głównym czynnikiem wpływającym na wynagrodzenie jest doświadczenie. Jeśli portfolio potwierdza wiedzę oraz umiejętności, event manager może liczyć na naprawdę duże zarobki. Analogicznie, początkujący w tym fachu musi uzbroić się w cierpliwość, gdyż wypłaty raczej nie będą zbyt imponujące.
Pierwsze kroki w branży eventowej nie należą do łatwych, ale utalentowani na pewno się nie zawiodą. Aby zyskać na tle konkurencji, warto wziąć pod uwagę nie tylko realizację kolejnych projektów, ale i podnoszenie kwalifikacji. Warto zapisać się na specjalistyczne szkolenia bądź kursy. Dzięki temu będzie można popisać się swoim portfolio, a także odpowiednimi dyplomami oraz certyfikatami.
Gdzie pracuje event manager?
Wiemy już, jakie cechy powinien posiadać wykształcony w tym kierunku człowiek, a także jakie są jego obowiązki. Wiemy też, jakiego wynagrodzenia może spodziewać się event manager. Gdzie czeka na niego praca? Przede wszystkim takich specjalistów zatrudniają agencje eventowe. Mogą być to małe, średnie bądź całkiem duże firmy, co wpływa na rozpiętość obowiązków oraz wysokość zarobków. Kolejne miejsce, w którym chętni mogą szukać pracy, to agencje marketingowe, reklamowe czy PR.
Jako że rynek dynamicznie się zmienia, przybywa przedsiębiorstw, które odpowiadają na nowe trendy. Przykładem są korporacje, które coraz częściej otwierają działy zajmujące się organizowaniem różnego rodzaju wydarzeń. Można w nich pytać o możliwość zatrudnienia, podobnie jak w biurach podróży, hotelach, firmach cateringowych czy agencjach hostess. Jak widać, nie brakuje miejsc, w których można spełniać się w tej profesji.